هدایت كارگر شوركی

kargar32@yahoo.com
مقدمه:
در حاشیه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، زمینه هایی برای سودجویی و سوء استفاده برخی اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد شده است از جمله آنكه براساس شواهد موجود، بانك .....، بر اساس تصمیمی درونی (و بدون هماهنگی با مشتریان) اقدام به وارد نمودن اطلاعات حساب بانكی مشتریان خود به سیستم اینترنتی طرح یارانه ها نموده و از این طریق، اهداف سودجویانه خود را به روشی غیرقانونی و غیراخلاقی، دنبال كرده است.
تبعات چنین رفتار غیراخلاقی را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:
- از آنجا كه مسئولین اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها و بویژه رئیس جمهور محترم، بر انصراف داوطلبانه افراد متمكن جامعه از دریافت یارانه نقدی توصیه كرده اند، این اقدام خودسرانه بانك ...، مانع از اجابت درخواست مسئولین خواهد شد چرا كه مشتریان این بانك، مجبورند یارانه های نقدی را دریافت كنند چون نمایندگان غیرقانونی شان در بانك، از طرف آنان، تمایل به دریافت یارانه نقدی را اعلام كرده اند.
- از سوی دیگر چنین برخوردی از طرف بانكها سبب خواهد شد كه حق انتخاب شهروندان برای اعلام شماره حساب مورد علاقه خود به طرح هدفمندسازی یارانه ها را تضییع نماید چراكه طبق ضوابط موجود، هر شهروند می تواند نسبت به انتخاب از میان بانكهای مختلف برای افتتاح حساب و معرفی شماره حساب، اقدام نماید.
- اگر این اقدام بانك ... با هماهنگی و اطلاع سایر اجزای نظام بانكی كشور صورت نگرفته باشد، فضای رقابتی میان بانكها را نیز به وضعیتی ناسالم و غیراخلاقی تبدیل خواهد نمود تا در سایه چنین فرهنگ مخربی، هر اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی دیگری از این دست نیز برای كسب منافع مادی بیشتر، مجاز شمرده شود و در این صورت، مشتریان بانكها مورد سوء استفاده های شدیدتر نیز قرار خواهند گرفت.
- از منظر حقوقی نیز این اقدام كم سابقه بانك ....، چالش زا و بلكه بحران زاست چراكه هنگام ورود به سایت اینترنتی طرح، افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باید به سازمان هدفمندسازی یارانه ها اجازه بدهند كه درصورت بروز هرگونه اشتباه، سازمان مذكور بتواند از حساب معرفی شده مبالغی را برداشت نماید. چنانچه بانك .... بدون دارابودن وكالت نامه حقوقی معتبر، از طرف مشتریانش چنین تعهدنامه ای را تكمیل كرده باشد، مشخص نیست هنگام بروز اشتباهات احتمالی و لزوم برداشت وجوهی از حساب افراد، شخص متعهد واقعی كه بوده است؟ اینجاست كه دعاوی حقوقی چالش برانگیزی پدیدار خواهد شد.
- خدشه دار شدن اعتماد مردم به نظام بانكی و امنیت اطلاعات شخصی از دیگر پیامدهای نامطلوب این اقدام می باشد. طبیعی است كه در بلندمدت، این حركت غیراخلاقی بانك ....، از منظر شهروندان به سایر موسسات عمومی و دولتی نیز تعمیم داده خواهد شد و میزان اعتماد مردم به نظام و انقلاب را كه مهترین سرمایه اجتماعی حكومت جمهوری اسلامی است، كاهش خواهد داد.
بنابر توضیحات فوق و دیگر دلایل روشن، به مسئولین اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها و همچنین مدیران عالی بانك .... توصیه می شود با این اقدام غیرقانونی و غیراخلاقی بانك .... برخورد نموده و در مورد آندسته از شهروندانی كه چنین وضعیتی بوجود آمده نیز هرچه سریعتر تعیین تكلیف دقیق صورت پذیرد.

توضیح یزدفردا "نام بانک مورد نظر به دلیل انجام این حرکت توسط بانک های متعدد حذف و امید واریم مسئولین ذیربط  نیز در این زمینه پیگیر ی های لازم جهت اصلاح روند موجود  را در دستور کارخود قرار دهند 

یزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا